fredag 19. april 2013

Bieber, jenter og bevegelse.



Jeg vet lite om Justin Bieber, men har fått med meg at han har hatt konserter i Oslo nå. Det var ikke til å unngå. Media flommet over av stoff om ham. Hysteriske jenter som gjør nesten hva som helst for å få en liten bit av ham.

Disse jentene har, uten å være seg det bevisst, skapt bevegelse på flere plan. De har helt sikkert hver for seg hatt noen diskusjoner med sine foresatte, og beveget dem i retning tillatelse. For ikke å snakke om åpen pengebok, til glede for kommersielle krefter. Tentamener har blitt flyttet. Oslo-politiet må stille ekstra ressurser til disposisjon for at det hele skal foregå i trygge former. Flere eksempler kunne sikkert nevnes.

Det som likevel fasinerer meg er at det er mulig. Ikke fordi jentene i fellesskap har planlagt dette, men fordi de er så utrolig mange. En mengde som ikke lar seg overse eller feies av banen.

Tenk hva som ville være mulig hvis disse jentene hadde samme engasjement for noe større og viktigere enn Bieber (ja, jeg vet at noen vil si at det ikke finnes). Sannsynligheten for at de ville «flytte fjell» er ganske stor.

2 kommentarer:

  1. Ja, det er utroligt - jeg læste om det i de danske aviser, og at eksamener/tentamener har blevet flyttet, så de unge mennesker kan være med :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han reiste vel herfra til Danmark :-)

      Slett