mandag 3. februar 2014

The Flying Culinary Circus.

Til jul fikk vi denne kokeboka, The Flying Culinary Circus. Den er utgitt på forlaget Press i 2011. En annerledes og morsom kokebok, syns jeg. Den inneholder egentlig ikke oppskrifter, men mer framgangsmåter, og mulige ingredienser.

Til nå har jeg testet litt med sauser, noen av framgangsmåtene på grønnsaker og fisk. En ting har jeg skjønt, at når det gjelder sauser, har jeg gjort det "bakfram" tidligere. Begynt med dem til slutt, når nesten alt annet er ferdig. Etter å ha lest i denne boka, starter jeg med sausen. Resultatet blir utrolig mye bedre!

Det er også en metode som heter confitering, og det har jeg prøvd med fisk. Da legges fisken i saltlake en kort stund, før den trekkes i fett. Første gangen ble det mislykket. Fisken ble alt for salt. Antakelig var stykkene for tynne i forhold til angitt tid. Etter det har jeg prøvd på nytt, med både torsk og laks, og blitt veldig fornøyd. Lot de ligge maks et par minutter i laken. Jeg økte også steketemperaturen noe, for å korte inn steketiden.

Det jeg liker best med boken, er at den gir rom for kreativitet, og at det er så mange forslag til ingredienser, at noen av dem finnes i huset.

En gjenganger er forresten smør. Det kan det visst aldri bli nok av. Så en får vurdere det opp mot livlinjen :-) Uansett, enn spennende bok for dem som liker å lage mat.

10 kommentarer:

  1. Det lyder som en bog, der giver masser af inspiration - og ja, smør er altid godt :-)

    SvarSlett
  2. Ja, jeg blir i alle fall inspirert :-)

    SvarSlett
  3. Høres ut som en spennende bok.
    Sauser skulle jeg gjerne blitt bedre på, eller blitt god på :)

    Ha en fin dag.
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, sauser trenger jeg også å trene på :-)

      Slett
  4. Dette var en ny variant!...mye og prøve seg på og fleksibilitet for råvarene er jo supert:)
    Fin dag til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg setter stor pris på fleksibilitet :-)

      Slett
  5. Så spennende, matlaging kan bli litt artigere hvis en prøver noe nytt og noe utenfor komfortsonen skjønner jeg.
    Takk for tips, Marit.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg liker denne måten å lage mat på, selv om det er utfordrende :-)

      Slett
  6. Det hørtes ut som en spennende kokebok! Saus er ikke jeg noe god på, så den hadde sikkert vært noe for meg også :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns den er spennende. Og jeg trengte virkelig tips til hvordan sauser skal lages :-)

      Slett